AGENDA 2024 - 2025

De Chopin Stichting Nederland organiseert gedurende het jaar optredens, concerten, masterclassses en het jaarlijks Chopin Festival op bijzondere locaties. Geniet samen van de muziek van Chopin uitgevoerd door gerenommeerde musici en aanstormend talent.

Clara Biermasz (c) Andrej Grilc_edited.png

Donderdag 17 oktober 2024, Leiden

20:15 – 22:00 uur

Chopin Recital - Clara Biermasz (piano)

Sterfdatum Chopin (17 oktober 1849)

Locatie: Sfeervolle en intieme concertzaal

in pand Emile van Leenen Piano's, Leiden

Clara Biermasz_artistiek leider CSN_©Andrej Grilc_01.jpg

Vrijdag 18 oktober 2024, Groningen

20:15 – 22:00 uur

Chopin Recital - Clara Biermasz (piano)

Sterfdatum Chopin (17 oktober 1849)

Locatie: VRIJDAG Muziek, Binnenstad Groningen

Programma

Ter gelegenheid van Fryderyk Chopins sterfdag, nu precies 175 jaar geleden, speelt Clara Biermasz enkele van zijn mooiste werken die hij schreef tijdens zijn quarantaine in Wenen, Parijs en Mallorca. Het publiek krijgt alvast een live voorproefje van haar CD-album ‘Quarantöne’, die in 2025 uitkomt.

​

Tussen de nocturnes, polonaises en mazurka’s door vertelt Clara korte anekdotes uit Chopins leven in quarantaine. Chopins prachtige melodieën krijgen zo een extra dimensie en betekenis en maken deze avond tot een lust voor ziel en oor voor zowel de Chopin-kenner als de beginnende liefhebber van klassieke muziek.

​

De Poolse componist Frédéric Chopin ondervond wat een impact een epidemie heeft op het culturele leven in Parijs in 1832, toen daar het eerste slachtoffer viel van een cholera-epidemie. Op 15 april van dat jaar schreef hij aan een vriend in Polen wat een invloed die cholera-epidemie had op zijn inkomen: het concertleven stond stil en hij kon geen pianolessen geven, omdat de adel, waartoe het grootste deel van zijn leerlingen behoorde, uit angst voor besmetting in quarantaine ging op het platteland.

Zelf voelde hij zich bovendien een banneling in Parijs: terugkeer naar Polen was onmogelijk geworden door de repressie van de Polen door het regime van de Russische tsaar. Aan het eind van zijn leven werd hij, inmiddels ernstig verzwakt door tuberculose, vanwege de angst voor besmetting gedwongen zich in isolement terug te trekken. Hij componeerde in quarantaine, met de dood voor ogen, enkele van zijn mooiste werken.

Simon-van-Prooijen-cCharlotte-Marosvolgyi-e1711025091314-768x949.jpeg

Zaterdag 1 maart 2025, Leiden

Piano Recital - Simon van Prooijen

Prijswinnaar van het Prinses Christina Concours